Databehandling

I denne artikkelen:


    Introduksjon

    Etter innføringen av Personopplysningsforordningen (GDPR) har det blitt et krav om å håndtere personopplysninger, som i dette tilfellet er dine kunders informasjon i nettbutikken, i henhold til disse reglene. SmartWeb har derfor en rekke verktøyer for å automatisere anonymiseringen og sletting av brukerdata, noe vi vil gjennomgå i denne artikkelen. Du kan lese mer om Personopplysningsforordningen her.

     

    Oppsett

    Under fanen Databehandling har du følgende alternativer:

    1. Aktiver automatisk datahåndtering hver: Slår automatisk på databehandling i nettbutikken din.
    2. Slett inaktive brukere etter: Sletter inaktive brukere på nettsiden etter det antall år du velger.
    3. Slett nyhetsbrevstilmeldte som er avmeldt etter: Sletter avmeldte nyhetsbrevmottakere på nettsiden etter det antall år du velger.
    4. Ordre skal anonymiseres etter: Anonymiserer ordrene dine på nettsiden etter det antall år du velger. (Ordrene beholdes, men all personlig informasjon anonymiseres)
    5. Fakturaer skal anonymiseres etter: Anonymiserer fakturaene dine på nettsiden etter det antall år du velger. (Fakturaene beholdes, men all personlig informasjon anonymiseres)
    6. Aktivitetsoversikt: Her kan du se en aktivitetsoversikt over databehandlingene som er gjort i nettbutikken din

     

    Behandling

    Ingenting slettes uten godkjennelse fra nettbutikkens eier. Anonymiseringen er initiert av brukeren på forespørsel fra butikkens interne varslingssystem når det er på tide å behandle planlagte anonyme og slettede oppgaver.

    Verdt å vite: Du kan lese mer om Personopplysningsforordningen (GDPR) her.