Opprett produkt

I denne artikkelen:


Introduktion

Under Nettbutikk > Produktkatalog > Opprett ny produkt kan du opprette produkter og legge dem til i nettbutikken din.

OBS: De 8 forskjellige fanene som gjennomgås her er de mest overordnede. Det betyr at når du har opprettet forskjellige varianter av et produkt, brukergrupper, tilleggskjøp etc. vil du ha flere tilgjengelige muligheter under hvert enkelt produkt. Disse gjennomgås under fanen rediger produkt.

 

Generelt

På denne siden kan du angi eller redigere et produkts informasjon.

  1. Tittel: Her skriver du inn tittelen på produktet ditt.
  2. Type: Her velger du om det er et fysisk produkt, eller f.eks. filsalg (e-bok) eller et gavekort du vil opprette.
  3. Status: Er varen på lager og klar til salg velger du ”Aktiv”, men er den f.eks. ikke kommet inn på lager enda, setter du den til ”Ikke aktiv”.
  4. Status ved utsolgt: Her velger du om utsolgte produkter fortsatt skal vises i nettbutikken eller ikke. Det kan være en fordel hvis produktet snart kommer tilbake på lager igjen slik at kundene vet at det eksisterer.
  5. Pakkeprodukt: Er dette produktet en vanlig vare, eller er det et pakkeprodukt som er en del av flere ulike produkter.
  6. Produsent: Her velges varens produsent. Du trenger IKKE å koble varen sammen med en produsent. I så fall velger du alternativet: ”Ingen”.
  7. Leveringstid: Dersom det er en bestemt leveringstid på varen så kan du endre den her. Ellers settes den automatisk til standard.
  8. Antall på lager: Angi antall produkter på lager. Merk: hvis du bruker flere lagerlokasjoner så skal lagerantallet endres under fanen "Lager" i stedet.
  9. Min. antall på lager: Minimum antall på lager angis dersom du ønsker et minimum antall av varen på lager. Dette medfører at man under "Lageroversikt" kan velge å se produkter med kritisk lagerantall, slik at man enkelt kan følge med på varer som trengs å bestilles inn på nytt.
  10. Fast fraktmetode: Denne vises bare hvis du har opprettet noen fraktmetoder som kun er tilgjengelige ved "utvalgte" produkter. Velger du denne vil varen bare kunne sendes med avkryssede metoder.
  11. Produktet kan kjøpes selv om det ikke er på lager: Her har du 3 valgmuligheter: "Nettbutikk standard", "Ja" og "Nei". Nettbutikk standard innebærer at varen følger den innstillingen du har valgt under Kontrollpanel > Innstillinger > produkter. Dersom produktet skal variere fra dette velger du enten "Ja" eller "Nei".
  12. Automatisk lagerstyring: Automatisk lagerstyring betyr at nettbutikken selv regner ut hvor mange varer som gjenstår på lageret automatisk når det blir kjøpt varer online. Hvis du f.eks. har 4 på lager og det blir kjøpt 2 av denne varen, vil systemet selv sørge for å nedskrive lageret med 2, hvis du har valgt automatisk lagerstyring. Her har du 3 valgmuligheter: "Nettbutikk standard", "Ja" og "Nei". Nettbutikk standard innebærer at varen følger den innstillingen du har valgt under Kontrollpanel > Innstillinger > produkter. Dersom produktet skal variere fra dette velger du enten "Ja" eller "Nei".
  13. Enhet: Her bestemmer du om varen skal angis i stk., meter, kg osv. Nye enheter opprettes via Kontrollpanel > Nettbutikk > Enheter.
  14. Vekt: Her angir du vekten til produktet. Dette er særlig nyttig hvis du regner fraktkostnadene dine ut fra varens vekt.
  15. Varenummer: Her angir du produktets varenummer. Dette er ikke nødvendig hvis du ikke vil bruke varenummer. Advarsel, hvis din nettbutikk er integrert med et økonomisystem som for eksempel e-conomic må produktene dine ha varenummer.
  16. Leverandørens varenummer: Her skriver du leverandørens varenummer (Også kalt MPN), dersom dette finnes. Feltet kan etterlates tomt.
  17. EAN-nummer: Her kan du skrive inn produktets EAN-nummer. (EAN nummer er også kjent som produktidentifikasjonsnummer, strekkode, eller GTIN)
  18. Varens hjemmeside: Her kan du skrive inn varens hjemmeside dersom du ønsker å linke til en ekstern hjemmeside for varen. Det kunne f.eks. være produktets originale leverandør eller liknende.
  19. Periodestyring: Her kan du lage datostyring hvis produktet bare skal være tilgjengelig i en bestemt tidsperiode.
  20. Global sortering: Her angir du hvilken sortering varen skal ha i produktoversikten. Jo lavere tall varen får, desto høyere kommer produktet i visningen.
  21. Fokusområder: Her kan du velge produktets fokusområder. Fokusområder betyr at produktet blir vist et bestemt sted, enten på forsiden eller i handlekurven.
  22. Varianttyper: Her kan du legge til en eller flere varianttyper til produktet.
  23. Variantstruktur: Her kan du velge hvordan produktets varianttype skal vises i nettbutikken din.
  24. Tilleggstyper: Her kan du legge til hvilke tilleggsalternativer produktet skal ha.

 

Beskrivelse

Når du har fylt ut den generelle produktinformasjonen skal du videre til beskrivelsen av varen.

  1. Norsk: Denne beskrivelsen vises når man er inne på selve produktet.
  2. Norsk kort: Denne fyller du ut hvis du ønsker en oppdelt beskrivelse av produktet.
  3. Norsk liste: Denne beskrivelsen vises i produktlisten og skal derfor være kort siden det er begrenset med plass.

 

Kategorier

Her skal du plassere varen din i en kategori. Det kan bare velges én hovedkategori, men du kan velge så mange underkategorier du ønsker.

  1. Hovedkategori: Klikk på den hovedkategorien som produktet skal legges til.
  2. Underkategori: Hold ALT nede og velg de(n) underkategoriene som produktet skal legges til.

 

Priser

Under priser kan du se hvordan du bruker prislinjene på dine produkter. Du har som utgangspunkt en standardprislinje, men avhengig av dine behov kan du opprette flere forskjellige prislinjer.

  1. Veiledende utsalgspris: Her kan du endre veiledende pris for produktet.
  2. Kostpris: Her kan du angi kostprisen til varen. Prisen vil ikke vises i nettbutikken, men den blir brukt til ordrestatistikk. Merk, dersom du bruker flere lagerlokasjoner skal kostprisen endres under fanen Lager i stedet.
  3. Prislinjer: Her kan du opprette bestemte linjepriser og rabatter som enten er periodestyrt, kundestyrt eller kun er aktive hvis kunden eksempelvis kjøper tre stk., som vedkommende får x% rabatt på. I tillegg er det mulig å angi eksakte priser i forskjellige valutaer.
  4. Rabattlinjer: Ved å endre prisen i rabattlinjen vil den nye prisen vises som en rabatt i prislinjen din. Akkurat som på prislinjen din kan du velge om rabatten skal være periodestyrt, kundestyrt eller bare aktiv dersom kunden eksempelvis kjøper tre stk., som vedkommende får x% rabatt på. I tillegg er det mulig å angi eksakte priser i forskjellige valutaer.

 

Media

Under fanen Media kan du koble sammen varene med bilder. Dette er veldig viktig siden kundene gjerne vil se et bilde av produktet de ønsker å kjøpe.

  1. Last opp fil: Har du bildene liggende på datamaskinen din trykker du på denne knappen. Her kan du hente et bilde direkte fra harddisken din. Systemet vil deretter selv sørge for å plassere bildet på serveren i filhåndteringen.
  2. Velg fil: Hvis du allerede har lastet opp bildene til filhåndteringen din kan du via denne knappen komme direkte inn i filhåndteringen og velge bildet ditt.

OBS: Når du har lastet opp et bilde må du huske å trykke opprett for å legge til bildet til produktet.

 

Rettigheter

Under rettigheter kan du angi hvem som skal ha rettigheter til å se dette spesifikke produktet:

  1. Brukerrettigheter, brukergrupper: Her kan du angi en spesifikk brukergruppe som denne skal være synlig for. Varen vil deretter KUN være synlig for denne brukergruppen.
  2. Brukerrettigheter, brukere: Her kan du angi en spesifikk bruker som denne varen skal være synlig for. Varen vil deretter KUN være synlig for denne brukeren.
  3. Språk: Dersom du har en nettside med forskjellige språk eller sider har du her muligheten for å angi hvilke(n) av disse som produktet skal være synlig på.

 

Søkeoptimering

Alle sider, produkter og produktkategorier i SmartWeb har en funksjon kalt søkeoptimering. Under søkeoptimering kan du skrive inn såkalte meta-tags i form av tittel, beskrivelse og søkeord. Dessuten kan du optimere sidens link og "Canonical" tag.

  1. Tittel: Kalles også "Meta title" og er overskriften du ser i søkeresultatene (det som står i blått når du søker på Google). Tittelen kan maksimalt være 250 tegn, men typisk viser søkemaskinene bare ca. 70 tegn. Google vekter det første ordet i tittelen høyest. Derfor lønner det seg at det primære søkeordet står først. Merk at det første ordet kan stå med Caps Lock og at det primære søkeordet kan være nevnt flere steder i tittelen. Dette gir et lite pluss i den samlede vektingen. Advarsel! Google kan velge å vise en annen tittel enn den du har skrevet inn. Den kan f.eks. velge å vise en tittel som en annen nettside har linket din nettside på og som den mener passer med dette spesifikke søket.
  2. Beskrivelse: Kalles også "Meta description" og er den teksten man ser i søkeresultatene. På Google står denne beskrivelsen under tittelen. Beskrivelsesteksten, som maksimalt kan være på 150 karakterer, gir mulighet for å utdype tittelen. Det er med andre ord veldig viktig at de ordene som inngår som vesentlige i tittelen gjentas i beskrivelsen. Beskrivelsesteksten kan med fordel også inneholde det eller de viktigste ordene mer enn én gang.
  3. Søkeord: Kalles også "Meta keywords" og skal skilles med komma (f.eks. t-skjorte, tskjorte). Opprinnelig ble søkeordene brukt av søkemotorene som primærkilde til å analysere en sides innhold, men slik er det ikke lenger. Meta keywords som ikke er synlige på siden var opprinnelig tenkt som webmasterens mulighet for å fortelle søkemotorene om innholdet på en side. Mange misbrukte imidlertid meta keywords og skrev nøkkelord som på ingen måte hadde noen relevans i forhold til den gitte siden, med formål om å lokke folk inn på nettsiden deres. Dette var naturligvis ikke hensiktsmessig så Meta keywords ble nedprioritert i søkemotorenes vekting. De bør likevel skrives og alltid være et uttrykk for innholdet som faktisk finnes på siden, siden de fortsatt inngår i vektingen.
  4. Link: Linken på siden auto-genereres ut fra tittelen som skrives inn under side data. Det kan likevel være en fordel å definere sin egen link. F.eks. kan en side kalt /shop-løsning/ være bedre å definere som /webshop/, hvis man ønsker en god indeksering på webshop. Du må selv opprette SEO Omdirigering (Redirects) på din side fra den gamle linken til den nye hvis den gamle allerede er indeksert av søkemotorene. For produkter og produktkategorier sørger SmartWeb automatisk for det.
  5. Slå sammen link med canonical: Dersom innholdet er det samme på to sider er det en fordel å bruke denne funksjonen. Funksjonen sørger for å peke linken videre til en annen side så det ikke oppstår duplisert innhold (duplicate content).

 

Prisindeks

Prisindekssidene tilbyr å annonsere produktene dine på deres sider. Du kan enten betale pr. klikk eller pr. salg - dette avtaler du selv med prisindekssiden. En integrasjon krever derfor en avtale med prisindekssiden. I videoen under gjennomgår vi hvordan prisindeksering fungerer hos PriceRunner (Prisjakt.no?).

Når du har laget en avtale med en prisindeksside må du aktivere de prisindeksintegrasjonene du ønsker å bruke. Her er det samtidig viktig å velge om du ønsker å dele alle produkter eller kun noen utvalgte produkter. Hvis du bare ønsker å dele noen utvalgte produkter endrer du prisindekssidene i produktkatalogen.